Optimalno delovanje metabolizma


Od metabolizma je odvisno, kako dobro telo porablja energijo za ohranjanje osnovnih funkcij, kot so srčni utrip, dihanje in kognitivne funkcije.

Avtor: S.S.

 

Metabolični proces

Metabolični procesi so zaporedne kemične reakcije, ki ohranjajo celice pri življenju. Ti procesi omogočajo organizmu, da raste, se razvija, ohranja strukturo in se ustrezno odziva na zunanje vplive. Katabolizem predstavlja tisti del metabolizma, kjer se večje molekule delijo na manjše delce, pri anaboličnem procesu pa se te manjše komponente uporabijo za gradnjo mišic, maščob in drugih tkiv v telesu. Od delovanja katabolizma je odvisno, ali boste pridobili, izgubili ali ohranili telesno maso. Če se v celicah proizvede več energije, kot jim je bila dodeljena, boste težo izgubili in obratno. Energija, ki se celicam dovaja, je gorivo za anabolični proces, kjer so hormoni, encimi, sladkorji in druge molekule sintetizirani, da se lahko celice ohranjajo, razmnožujejo in rastejo.


Bazalni metabolizem

Bazalni metabolizem je minimalna dnevna poraba energije (telo v mirovanju) za ohranjanje življenjsko pomembnih telesnih funkcij. To so dihanje, srčni utrip, delovanje notranjih organov, ohranjanje telesne temperature in delovanje mišic. Od posameznika do posameznika se razlikuje, saj nanj vplivajo številni dejavniki, kot so na primer spol, starost, bolezenska obolenja, redno gibanje in genetika. Kljub temu pa nam bazalni metabolizem pomaga najti individualne rešitve za izgubo, pridobitev ali ohranjanje telesne teže. Izhodišče za iskanje rešitev je energija, ki jo telo porabi ob mirovanju.

Spreminjanje metabolizma

Nekateri se srečujejo s težavami zaradi prehitrega ali prepočasnega metabolizma. Na srečo poznamo načine, kako metabolizem pospešiti ali ga zavirati, kadar je to potrebno. Z uravnavanjem metabolizma nadzorujemo tudi telesno težo. Dejavniki, ki vplivajo na delovanje metabolizma, so hormoni, telesna aktivnost, stres, temperatura v okolju, prehrana in voda.

Proteini ne pospešujejo metabolizma, ampak ga stabilizirajo. Hrana, ki metabolizem pospešuje , mora vsebovati veliko vlaknin in nizek glikemični indeks.



Qme opozarja

Lepota je poleg zdravja ena bistvenih vrednot današnjega časa in vsi se že zavedajo, da imajo metabolični procesi v našem telesu pomembno vlogo pri ohranjanju ustrezne telesne mase in zdravega telesa. Vendar se metabolizem prevečkrat povezuje le s hujšanjem, kar pa je nesmiselno in lahko tudi nevarno. Za telo in zdravje je potrebno skrbeti celostno in upoštevati, da so organi in procesi v telesu med seboj zelo povezani, zato moramo ves čas upoštevati celotno sliko.

Dejstvo je, da se ljudje med seboj telesno razlikujemo, velik del razlik pa je odvisen od spola, starosti in tipa postave. Vsak posameznik ima določeno genetsko predispozicijo, ki določa, katere dejavnosti v nekaterih primerih delujejo v prid telesu in katere nekoliko manj. Tako so nekateri ljudje že v osnovi bolj mišičasti, drugi bolj drobni in tretji s povečano maso maščob v telesu. Vseeno pa lahko gradnjo mišic pospešite s pravilno prehrano ter redno in učinkovito telesno vadbo. Rezultati so vidni že, če boste uživali hrano z veliko proteini in nizko vsebnostjo ogljikovih hidratov. Pri anaerobnih vajah je treba biti previden in jih delati pravilno in v ustreznem sosledju. Na začetku je priporočljivo, da vas pri vadbi usmerjajo strokovnjaki.

Morda niste vedeli

S staranjem telesa se upočasnjuje večina telesnih funkcij, med drugimi tako tudi metabolizem. To je tudi eden od glavnih razlogov, da starejši ljudje pridobivajo na telesni masi in vsak kilogram dodatno upočasnjuje njegovo delovanje.

Qme svetuje

Za pospeševanje metabolizma bodite telesno aktivni in pazite na pravilno prehrano. Dajte prednost anaerobnim vajam, ki imajo poudarek na izgradnji mišic, saj večja mišična masa sama po sebi pospešuje metabolizem, krepiti pa je treba mišice celega telesa. Ko telovadimo, se nam metabolizem pospeši in še nekaj ur pospešeno deluje.

Zmanjšajte tudi obroke, vendar ne manj kot na 1200 kcal dnevno – uživajte čim manj maščob in sladkorja. Najbolj primerna je uravnotežena hrana z ogljikovimi hidrati z nizkim glikemičnim indeksom. Zajtrka nikar ne izpuščajte, saj lahko jutranji obrok pospeši vaš metabolizem tudi za 10 odstotkov.