Trden in udoben spanec za učinkovito življenje podnevi


Kakor si boste postlali, tako boste spali.

Avtor: S.S.

 

 

Družba super ljudi

Človek prespi več kot tretjino svojega življenja. Zatorej zgodbe o uspehu podjetij, ki so se usmerila v prodajo ležišč in sorodnih izdelkov, niso nobeno presenečenje. Večina Zemljanov se zelo dobro zaveda, da sodobni tempo zahteva spočitega in zdravega človeka, ki bo samostojno skrbel za svojo formo in vključevanje v družbene procese. Smo namreč v družbi, ki skuša vzgojiti tako rekoč super ljudi in na drugi strani izloča šibke in jih potiska na družbeno obrobje. Smo v obdobju nenehnega prilagajanja vedno večjim delovnim obremenitvam, ki so večinoma povezane z miselnimi nalogami, z doseganjem vedno krajših časovnih rokov in pritiskov okolja. Biti moramo super ljudje, ki imajo na voljo super sredstva, da si vzpostavijo super življenjski slog.

Dan se začne, preden vstanemo

Tudi če bi se dan podaljšal za dodatnih 24 ur, ne bi imelo nobenega smisla, ker nam biološka ura tega enostavno ne dopušča – spanje je v ciklu enega dneva nujno. A bolje, kot biti osredotočen na kvantiteto, je biti pozoren na kvaliteto spanca, kar nam kasneje v dnevu določa, kako uspešno bomo izvajali delovne aktivnosti in predvsem miselne izzive. Kar spomnite se občutka po slabem spancu, še posebej takrat, ko je bil spanec kraten proti vaši volji. Vaša spalnica mora predstavljati varen, čist in udoben pristan, kjer na vzmetnici sprostite svoje telo in se pogreznete v spanec.

Qme svetuje

Kakovost življenja je odvisna tudi od kakovosti spanja. Za udobno in globoko spanje je treba pred spanjem zmanjšati telesno aktivnost ter vnos hrane in pijače, skrbeti za higieno v prostorih za spanje, zagotavljati ustrezno zatemnitev ter kakovostno ležišče. Ležišče mora omogočati naraven položaj hrbtenice, kjer so vretenca minimalno in enakomerno obremenjena ter nudi telesu dobro oporo. Vaša vzmetnica ne sme biti pretrda ali premehka, zagotavljati mora naravno obliko oziroma položaj hrbtenice, torej obliko črke S. Ko je to zagotovljeno, so vse strukture hrbtenice enakomerno obremenjene. Le tako si lahko mišice spočijejo, večji del obremenitve, ki jih pri aktivnostih nosi hrbtenica, pa prevzame vzmetnica.


Na svetu sta le dve pomembni stvari: dobro ležišče in dobri čevlji. Ko nisi v enem, si v drugem.
– star kitajski pregovor



Udobje – najpomembnejša stvar pri spanju

Vzmetnica mora nuditi ustrezno udobje, kar je precej subjektivna stvar. Nekaterim ustreza občutek, da lebdijo nad ležiščem. Ti bodo pri zgornjih plasteh v ležišču izbirali med lateksom, LTX peno in HR peno. Drugi imajo raje, da jih ležišče prijetno objame. Ti bodo dali prednost spominski peni, volni in podobnim naravnim materialom. Ležišče mora biti dovolj veliko, da ima telo dovolj prostora. Biti mora vsaj 15 cm daljše od telesne višine in 20 cm širše od širine ramen. Za spanje v dvoje priporočamo enostaven test. Par naj se uleže na hrbet, oba naj upogneta roki in položita dlani pod glavo. Zunanji komolec poravnata z zunanjim robom ležišča. V tem položaju se notranja komolca ne smeta dotikati.


Kakovost dnevnega življenja je odvisna tudi od kakovosti spanca.






Qme opozarja

Težko je kupiti kakovostno vzmetnico, če si za to ne vzamete dovolj časa. A obljube trgovcev je treba preveriti. Sami jim boste težko kos, ko zastopajo interese lastnega podjetja oziroma blagovne znamke, zato je dobro, da si izmenjate tudi mnenja z drugimi kupci. Pravilno obliko in podporo hrbtenice pri ležanju različni proizvajalci dosežejo z različnimi materiali. Najpogostejše so vzmeti različne trdote, lahko pa so tudi voda, lateks ali pena. Pri izbiri ustrezne trdote ležišča vedno upoštevajte telesno težo. Astmatiki in alergiki morajo nameniti dodatno pozornost sestavi vzmetnice, ljudje, ki imajo kljub dobri vzmetnici še vedno bolečine v križu ali vratu, pa morajo iskati rešitve v terapijah, pravilni telesni drži in ustrezni telesni aktivnosti.

Višja cena ni pogoj za boljši učinek

Jasno je, da je cena ležišča povezana s kvaliteto materialov, vendar je potrebno omeniti, da oznake dobro ležišče ne dosegajo le najdražja, najbolj oglaševana ležišča in le nekateri moderni materiali, ampak vsako ležišče, ki ustreza prej navedenim kriterijem. Ne pozabimo pa, da je dobro spanje odvisno tudi od nas samih. Pomembno je, da znamo ustvariti ravnovesje med delom, počitkom in sprostitvijo, da skrbimo za redno telesno aktivnost in zvečer uživamo lahko hrano, v zmernih količinah in ob primerni uri – nad vsem tem imamo nadzor mi in na vse to lahko vplivamo sami. Hitro, učinkovito in poceni.

Morda niste vedeli

Spanje vpliva na mnogo stvari, ki jih počnemo čez dan, zelo močno pa je povezano s spominom. Pomanjkanje spanja med drugim zelo močno vpliva na tako imenovan delovni spomin. Gre za kratkoročni spomin, ki zagotavlja kognitivnim funkcijam normalno delovanje. Govorimo o osnovnih funkcijah, ki omogočajo posamezniku odločanje, prepoznavanje in reševanje težav ter prepoznavanje okolja, časa, čustev in podobno.

Čas, ki ga v povprečju moramo nameniti spanju, pa se seveda v različnih življenjskih obdobjih razlikuje. Novorojenci stari do dva meseca spijo lahko tudi do 18 ur na dan, pri čemer so lahko več kot polovico časa v REM fazi (najplitvejša faza spanja, pri odraslih traja približno četrtino časa spanja). Kasneje, do tretjega leta, se število potrebnih ur spanja zmanjša na največ 14, do let adolescence pa se čas zmanjša lahko tudi na manj kot 9 ur. Odrasli ljudje v povprečju rabijo vsaj 7 ur spanja na dan za normalno delovanje in učinkovitost. Obstajajo seveda izjeme, ki jim je lahko dovolj že 4 ure, vsak posameznik pa sam pri sebi lahko opazi, kaj je optimalno zanj. Predvsem pa je za zdravo dnevno življenje pomembna rutina tudi v spanju - oditi spat ob približno enakih urah in za približno enak čas.