Voda, vir življenja


Ko je vodnjak prazen, spoznamo pomen vode. -Benjamin Franklin

Avtor: S.S.

 

 

Ko občutite žejo, je velikokrat že prepozno

Ni ga strokovnjaka za zdravo življenje na svetu, ki ne bi poudarjal pomembnosti pitja vode. Povsem razumljivo, saj je naše telo sestavljeno pretežno iz nje. Je osnovna substanca, ki omogoča življenje ter vitalnost. Z vodo tudi splaknemo umazanijo iz telesa, z njo pa kljub vsemu ne gre pretiravati, saj bi s preveč zaužite vode lahko splaknili tudi minerale, ki pa jih potrebujemo. Ko telo kliče po vodi, ko smo torej žejni, pa je znak, da je prišlo do dehidracije. Žeja je tako zadnji alarm telesa, da nekaj ni v redu, da je treba ukrepati. Ker pa telo rabi nekaj ur, da hidracija ponovno steče, smo ga z vnosom vode po občutku žeje obsodili na nekaj urno dehidracijo. Z drugimi besedami, v resnici smo takrat že prepozni. Če želimo telesu najbolje, moramo poskrbeti za dovolj vode še pred žejo.


Z dehidracijo pade koncentracija in motivacija.



Qme svetuje

Doseganje optimalne količine tekočine v telesu ima zelo velik vpliv na posameznikovo delovanje, saj vpliva tako na fizične kot na kognitivne sposobnosti. Pri tem ni pomembno, ali ste vrhunski športnik ali s svojimi aktivnostmi v običajnih mejah. Posameznik lahko utrpi posledice že, če se količina vode v njegovem telesu zmanjša zgolj za dva odstotka, kar se navadno odraža v slabši koncentraciji, pozornosti in zmožnosti pomnjenja. Količina telesne tekočine se uravnava skozi kožo in ledvici, v telo pa moramo vnesti do dva litra tekočine na dan, ki jo dobimo s hrano in vodo, da lahko uspešno izločamo strupe in ostale odvečne snovi skozi kožo, pljuča, mehur in črevesje. Ker je voda najpomembnejša sestavina telesa, ne smemo biti brez več kot tri dni. Paziti moramo le, da s samo vodo ne pretiravamo in upoštevamo, da je v hrani, ki jo zaužijemo, tudi prisotna voda. Prav tako v čajih in kavah, ki so tako ali tako pretežno iz vode, pa v raznih sokovih in drugih napitkih. Skupna količina tekočine naj bo torej med litrom in pol do dva na dan.

Dehidracija

Krvna plazma in volumen krvi se pri dehidraciji občutno zmanjšata, slabši krvni pretok pa pomeni, da organi dobivajo premalo hranil in kisika. Rezultat sta utrujenost in zaprtost. Vzdrževanje ravnovesja v telesu pomeni tudi ravnotežje med tekočino in vnosom natrija oziroma drugih skupin elektrolitov, vključno s kalijem. Običajno jih prejmemo dovolj skozi redno prehrano, v primerih večjih naporov in vročine pa jih je treba dobiti v obliki soli.

Qme opozarja

Žejo občutimo šele, ko telo izgubi več kot odstotek vse vode, občutimo pa vse neprijetne posledice, ki spremljajo začetno dehidracijo. Obstajata dve skupini ljudi, ki pogosto ne pijeta dovolj vode, to so otroci in starejši. Prvi, ker še nimajo dovolj razvitega občutka za žejo, in drugi, ker ga izgubljajo. Problemi se pojavljajo običajno predvsem pri starejših ljudeh, ki nimajo več ustreznega nadzora nad svojim početjem, telo pa jim ne sporoča pravočasno, da je voda v telesu že pod kritično mejo.

Premalo tekočine pomeni, da se telo ne more ustrezno čistiti, kopičenje urina in odpadnih snovi v telesu pa pomeni velik minus za posameznikovo zdravje in njegovo počutje. Posebna rizična skupina so tudi mlajši od dvanajst let, saj njihovo telo v primerjavi z odraslimi veliko težje vzdržuje telesno temperaturo, zato so bolj nagnjeni k pregrevanju, če so dehidrirani.

Opozoriti pa vseeno velja, da si s preveč zaužite vode lahko naredimo tudi škodo. Pride do tako imenovane zastrupitve z vodo, ko s preveč vode razredčimo natrij v krvi in porušimo ravnovesje vode v možganih. Povzročimo lahko tudi izgubo kalija, ki pa je najpomembnejši mineral v telesu. Držimo se pravila do dveh litrov tekočine na dan, z vso hrano in ostalimi pijačami vred.

Funkcije vode v telesu

Voda sestavlja 60-70 % moškega in 55-65 % ženskega telesa. Žensko telo namreč sestavlja večji delež maščobne mase, zato je v skupni masi manj vode. Pri novorojencih pa delež vode v telesu lahko predstavlja tudi več kot 75 % vse telesne mase. Pri tem se seveda pojavi vprašanje, zakaj je voda v telesu tako pomembna in katere funkcije opravlja.

Voda ima ključno vlogo za življenje, opravlja pa pet pomembnih funkcij v telesu. Na prvem mestu celicam zagotavlja vse, kar potrebujejo za življenje. Oskrbuje jih z vitamini, minerali in glukozo. Voda predstavlja tudi mazivo za sklepe ter zaščito za oči, možgane in hrbtenjačo. Tretja funkcija vode je sodelovanje pri biokemični razgradnji hrane, ki jo zaužijemo, poleg tega odstranjuje odvečne snovi in strupe iz telesa. Voda je tudi najpomembnejša pri regulaciji telesne temperature.

Poleg zgoraj naštetih pet ključnih funkcij voda preprečuje tudi zaprtje, raztaplja minerale, da jih lahko telo porablja in razbremenjuje ledvice in jetra pri razstrupljanju.


Telo porabi največ svoje energije za vzdrževanje telesne temperature.



Morda niste vedeli

Vsi vemo, da izgube tekočine vedno spremljajo okoliščine, kot so vročina in intenzivna telesna aktivnost. Če pijemo premalo tekočine v obeh navedenih okoliščinah, to posledično predstavlja večje dejavnike tveganja za zastrupitev in pregrevanje telesa. Zanimivo pa je, da več tekočine rabimo tudi, kadar smo v hladnih klimatskih razmerah ali na visokih nadmorskih višinah. Zmotno je mišljenje, da potrebujemo dovolj tekočine le takrat, ko nam je vroče.

Izjemno hladne temperature zahtevajo več tekočine kot običajno, čeprav ne čutimo žeje in se ne potimo izdatno. To namreč še ne pomeni, da je hidracija ustrezna. Študije so pokazale, da ekstremne temperature terjajo dodatne vnose tekočine v telo. Več vode potrebujete, ker vaše telo potrebuje dodatno segrevanje in vlaženje hladnega in suhega zraka, ki vstopa v vaše telo vsakič, ko vdihnete, in so tako pri izdihu izgube vode večje.